Slaapkamer

Drie gouden tips voor een betere nachtrust

Heb jij vaak het gevoel dat je nog uren door kan slapen, wanneer je wakker wordt? Dit is erg vervelend. Een goede nachtrust is ontzettend belangrijk voor een goede dag. Als je slaapt worden er allerlei herstelprocessen in je lichaam geactiveerd. Van je huid tot je hersenen en van je darmen tot je spieren. In dit artikel vind je drie tips voor een betere nachtrust

Daglicht

Je lichaam heeft een interne klok. Dit betekent dat je lichaam bij daglicht weet dat het moet beginnen met functioneren. Probeer jezelf daarom s’ ochtends bloot te stellen aan daglicht zodat je lichaam wakker kan worden. Probeer overdag ook regelmatig even naar buiten te gaan. Dit hoeft niet lang te zijn, 10 minuutjes is al genoeg. Ook hebben veel merken tegenwoordig daylight lampen die je kunnen helpen bij het managen van de interne klok. Hoe meer daglicht overdag, hoe lekkerder je ’s nachts slaapt.

Zorg voor een rustige omgeving

Je slaapkamer is bedoeld om te slapen. Alles wat niet met slapen te maken heeft, hoort dus ook niet in de slaapkamer. Dat geld ook voor de tv. Geen electronica in de slaapkamer zorgt voor een betere nachtrust. Heb je alle afleiding uit je slaapkamer gehaald, maar een partner die ontzettend hard snurkt? Probeer dan eens de Anti-snurk beugel! Dit is een mondprothese die een snurkende persoon ’s nachts draagt. Deze mondprothese wordt over de tanden en kiezen in de bovenkaak en onderkaak geschoven wordt. Zo slaap jij in ieder geval in alle rust door!

Ga optijd naar bed

Er wordt ook wel eens gezegd dat elk uur voor 12 uur nachts dubbel telt, en daar zit absoluut een kern van waarheid in. Optijd naar bed is natuurlijk. Wanneer het donker wordt, start je lichaam met het aanmaken van stofjes dat je slaperig maakt. Door optijd naar bed te gaan werk je mee met dit ritme. Misschien kost het even tijd om je ritme aan te passen.