Algemeen

Kleurrijke feitjes over het kindermerk Crayola

Crayola is behoorlijk ingeburgerd in de Nederlandse cultuur. In één onderzoek herkende 99 procent van de ondervraagde huishoudens de merknaam. Het merk Crayola is al meer dan 100 jaar een belangrijk onderdeel van de kindertijd, het stimuleert creativiteit en houdt kinderen kalm in restaurants over de hele wereld. Hieronder enkele feitjes over dit populaire merk:

1. De onderscheidende crayola crayon-geur

In een studie uit 1982, uitgevoerd door professor William Cain van de Yale University, behoorden Crayola-kleurpotloden tot de top 20 van geuren die het vaakst werden geïdentificeerd door proefpersonen. Die unieke geur wordt voor een groot deel gecreëerd door stearinezuur, een afgeleide van rundvet – beter bekend als rundvleesvet. Het ingrediënt wordt gebruikt om een ​​wasachtige consistentie te geven.

2. De eerste crayola-dozen werden aan huis verkocht

Er wordt verondersteld dat kleurpotloden zijn uitgevonden in de jaren 1880, maar fabrikanten Binney & Smith worden gecrediteerd met het populair maken ervan: omdat het merkte dat ze geen langdurige aantrekkingskracht zouden hebben op kunstenaars vanwege slechte papierhechting, besloot het bedrijf om kleurpotloden voor kinderen en leerkrachten op de markt te brengen. De eerste acht pakken Crayolas in 1903 werden huis-aan-huis verkocht voor een stuiver.

3. Een van de beste werknemers van Crayola was kleurenblind

Emerson Moser was 35 jaar bij Crayola voordat hij besloot de pers in te lichten over een leuk feit: hij was kleurenblind. Moser zei dat zijn kleurenblindheid niet ernstig was, maar dat hij moeite had om lichte variaties in kleuren te onderscheiden. Hij maakte meer dan 1,4 miljard kleurpotloden voor het bedrijf voordat hij in 1990 met pensioen ging.

4. Oprah heeft haar eigen crayola crayon

In 2006 nodigde talkshowhost Oprah Winfrey Sally Putnam Chapman, een familielid van oprichter Edwin Binney, uit voor haar show om de legendarische geschiedenis van Crayola te bespreken. Chapman wilde niet met lege handen komen en gaf Winfrey een doos met 64 tellen van een exclusieve, eenmalige Crayola-variant: ‘The Colour Purple’.

12. Crayola crayons die overblijven worden “left-overs” genoemd

Kinderen en rokers hebben één ding gemeen: ze weten niet goed wat ze moeten doen als hun favoriete object een knelpunt is. Kleurpotloden die te klein zijn om vast te pakken of te plat om mee te tekenen, zijn door het bedrijf “Left-overs” genoemd en worden meestal apart gezet voor een nieuwe doos. In 2002 debuteerde het bedrijf met de Crayola Crayon Maker, waarmee kinderen nieuwe kleurpotloden konden maken van hun afgietsels met een 60 watt lamp, Easy-Bake Oven-stijl.

13. Crayola “left-overs” werd gebruikt om de grootste crayon ter wereld te maken

Tijdens hun 100-jarig jubileum in 2003 vroegen Binney & Smith kinderen in het hele land om hun ongewenste blauwe left-overs in te sturen. De missie: een krijtje maken dat zo groot is dat het praktisch zijn eigen persbericht zou schrijven. Crayola kreeg het equivalent van 123.000 kleurpotloden, die ze samen smolten om Big Blue te creëren, een monster van 1.500 pond dat 15 meter lang was en een diameter van 16 meter had. Crayola-fanatici kunnen het kunstwerk bezoeken tijdens de Crayola Experience-tour in Easton, Pennsylvania. Waarom blauw? Het is de populairste kleur van Crayola.

Na het lezen van dit artikel zin gekregen om producten te kopen? Bekijk dan hier de Crayola online shop.

Geef een antwoord