Ze zeggen dat ondernemers de ruggengraat van onze economie vormen, en we zijn het snel met hen eens. Tegenwoordig vinden mensen manieren om zelfstandig op pad te gaan in alle soorten industrieën, door uit hun kantoor te breken en hun eigen baas te zijn. Als je een nagelstyliste bent, kan dit voor jezelf gemakkelijker zijn dan je denkt. Het is zelfs mogelijk dat u uw salon in het comfort van uw eigen huis kunt opzetten. Hier leest u hoe u uw thuissalon van de grond kunt krijgen.
Tips voor het starten van een thuissalon
Uw expertise en vaardigheid zijn misschien wel de belangrijkste troeven die u nodig heeft voor uw salon, maar het is verre van de enige. Hier leest u hoe u aan de slag gaat.
1. Onderzoek de juridische kant van de dingen
Voordat u begint met het plunderen van de schoonheidssalon en het verspreiden van flyers, moet u ervoor zorgen dat u uw bedrijf kunt starten zonder juridische problemen.
Mag u bij u thuis een bedrijf runnen? Heeft u een vereniging van huiseigenaren die beperkingen oplegt aan bedrijven aan huis? Zijn er bestemmingsplannen of vergunningskwesties waar u rekening mee moet houden?
2. Maak een aangewezen ruimte
Als je echt een klantenbestand en een succesvolle salon wilt opbouwen, kun je niet zomaar een salonstoel in je woonkamer zetten en er binnen een dag mee beginnen.
Creëer een aangewezen salonruimte in uw huis. Misschien heeft u een studeerkamer of een logeerkamer die u opnieuw kunt gebruiken.
Hierdoor kunt u uw klanten meer dat “salongevoel” geven. U heeft een plek voor al uw apparatuur, zodat deze overzichtelijk en beschikbaar blijft.
Als extra bonus kun je de salon op elke gewenste manier inrichten om je merk te ontwikkelen.
3. Ga voor de Real Deal
Iedereen zegt dat de eerste regel van het runnen van een klein bedrijf is om uw kosten laag te houden. Dat is waar, maar er zijn grenzen.
Plof uw klanten niet in een stoel van uw eettafel. Je probeert een comfortabele salonervaring te creëren, en daarvoor heb je een echte salonstoel nodig.
Hetzelfde geldt voor uw producten. Je hoeft niet de duurste producten op de markt te kopen, maar je wilt ook niet dat je klanten na 1 week terug komen, omdat de nagellak er al vanaf is. Ugly Duckling is een merk met een goede prijs-kwaliteitsverhouding.
4. Houd de administratie goed bij
Het is misschien niet het meest opwindende ter wereld, maar het bijhouden van gegevens kan om meerdere redenen een bedrijf maken of breken.
Ten eerste helpt het u om uw belastingen laag te houden. Bewaar gegevens van alles wat u voor de salon koopt, van apparatuur tot tissues. Dit alles kan uw belastingdruk verlagen en u een betere winstmarge opleveren.
De andere reden om gegevens bij te houden, is dat het een betere ervaring voor uw klanten creëert.
Stel dat u een bepaalde kleur nagellak aanbrengt op de nagels van een klant. Ze zijn er dol op, en een paar maanden later komen ze terug voor een touch-up.
Hoe weet je welke kleur je hebt gebruikt, zodat je het kunt bijwerken? Dat doe je niet tenzij je de geschiedenis van elke klant hebt bijgehouden.
5. Heb realistische prijzen
Wanneer een klant betaalt voor diensten in een salon, betaalt hij niet alleen voor de resultaten. Ze betalen voor de hele ervaring, van de omgeving tot het gesprek.
U moet realistisch zijn in uw prijzen dat u klanten een andere ervaring geeft dan in een luxe salon. Zelfs als je een stylist bent met uitgebreide ervaring, moet je bij je prijzen rekening houden met de hele set.
6. Onderschat uw software niet
We noemden hoe belangrijk het is om op te springen voor een echte salonstoel en de juiste nagelproducten, maar daar houdt je uitrusting niet op. Uw salonsoftware is een ander essentieel element in het succes van uw salon.
Uw salonsoftware maakt het gemakkelijk om afspraken te boeken en uw planning te bekijken. Het kan u ook helpen bij het opvolgen van klanten, het bijhouden van die uiterst belangrijke gegevens en meer.
7. Voorkom dat u uw thuissalon te snel opschaalt
Als je net als de meeste ondernemers bent, heb je grote dromen voor je opkomende bedrijf. Als je echter het groeiproces probeert te versnellen, kan het allemaal instorten.
Voeg geen nieuwe stylisten toe op het moment dat u het druk begint te krijgen. Het is prima om een beetje een wachtlijst te hebben, omdat het klanten vertelt dat u het wachten waard bent.
Dat gezegd hebbende, als u op een punt komt waarop u nieuwe klanten afwijst, is uitbreiden waarschijnlijk uw investering waard. Als je een nieuwe stylist toevoegt, zorg er dan voor dat het iemand is die de persoonlijkheid en de drive heeft om ook zaken binnen te halen.